BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

COVEC nie dokończy autostrady A2

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad postanowiła odstąpić od kontraktu z chińskim konsorcjum COVEC na budowę dwóch odcinków autostrady z Łodzi do Warszawy.

Za "niezgodne z prawem, zapisami kontraktu i bezzasadne" GDDKIA uznała ofertę COVEC, które w ostatni czwartek zaproponowało, że ukończy autostradę w terminie, ale chce za to wyższą zapłatę, tłumacząc to potrzebą zwiększenia zakresu prac.

Decyzja GDDKIA uprawomocni się za dwa tygodnie i według drogowej dyrekcji do tego czasu chińskie konsorcjum może powrócić do budowy na warunkach zgodnych z kontraktem podpisanym w 2009 r. Chińczycy zobowiązali się wtedy zbudować 50 km autostrady z Łodzi do Warszawy na mistrzostwa Euro 2012, licząc za to 1,3 mld zł - o połowę taniej niż w kosztorysie GDDKiA.

Jeśli Chińczycy nie wznowią prac do 27 czerwca, trzeba będzie wybrać nowego wykonawcę. GDDKiA poinformowała, że zostanie on wybrany w przetargu albo w toku negocjacji (z tzw. wolnej ręki), aby pod koniec lipca wznowić budowę drogi.

Ponad tydzień temu chińskie konsorcjum COVEC zagroziło wycofaniem się z budowy dwóch odcinków autostrady A2. Była to odpowiedź na ultimatum Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, która dała Chińczykom tydzień na przedstawienie planu spłaty długów wobec podwykonawców i wznowienia budowy. Według drogowej dyrekcji na początku czerwca COVEC miał 117 mln zł zobowiązań wobec polskich firm. A dwa tygodnie wcześniej konsorcjum zapewniało, że do końca maja spłaci zaległości.

Skarb Państwa ma prawo dochodzić wielomilionowego odszkodowania. GDDKiA podjęła działania, aby w Bank of China zabezpieczyć 130 mln zł kary umownej od chińskiego wykonawcy, i zapowiedziała, że dodatkowo będzie od niego dochodzić w sądach ponad 700 mln zł odszkodowania za opóźnienia w eksploatacji płatnej autostrady.

Chińskie konsorcjum na czele z firmą COVEC wygrało przetarg na budowę dwóch z pięciu odcinków 91-kilometrowej autostrady A2 z Łodzi do podwarszawskiej Konotopy. To fragmenty: A - 29,2 km w województwie łódzkim od węzła Stryków oraz C - 20 km w województwie mazowieckim. Konsorcjum złożyło ofertę o połowę tańszą, niż przewidywali w kosztorysach urzędnicy. Dwa odcinki o łącznej długości blisko 50 km mieli zbudować za 1,3 mld zł (średnio ok. 26,5 mln zł/km). Dla porównania, Mostostal Warszawa za 17-kilometrowy odcinek B weźmie 843 mln zł (ok. 49,5 mln zł/km), a Strabag za 17,6-kilometrowy odcinek D - 643 mln zł (ok. 36,5 mln zł/km).

źródło: www.warszawa.gazeta.pl
zdjęcie: www.transportowany.pl

logo footer