BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Kiedy autostradą do Świecka? Przed Euro 2012

Wojewoda lubuski podpisała w poniedziałek pozwolenie na budowę pierwszego w województwie odcinka autostrady A2. Inwestor deklaruje, że 106-kilometrowa trasa od Nowego Tomyśla do granicy w Świecku będzie gotowa pod koniec 2011 r.

- Od tego momentu reszta należy do spółki Autostrada Wielkopolska. Podpisałam pozwolenie na budowę pierwszego - 9,5-kilometrowego odcinka A2 Myszęcin - Jordanowo. W tym miejscu autostrada będzie się krzyżować z drogą ekspresową S3 - mówi wojewoda Helena Hatka. - To co opóźnia budowy dróg w Polsce, to skomplikowane procedury. My zdążyliśmy z pierwszym pozwoleniem przed terminem. Kolejne pozwolenia na pozostałe lubuskie odcinki autostrady będziemy wydawać zgodnie z ustalonym z Autostradą Wielkopolską harmonogramem.

Budując, trzeba dbać o środowisko

Wojewoda podkreśla, że sama budowa autostrady będzie trwała znacznie krócej niż skomplikowane formalne procedury związane z uzyskaniem pozwolenia na taką inwestycję. Przebieg autostrady z Wielkopolski do granicy z Niemcami znany jest od 1996 r., ale przez ten czas wiele razy zmieniały się przepisy szczególnie dotyczące ochrony środowiska, które trzeba było uwzględniać przy wydawaniu ważnych na trzy lata pozwoleń na budowę.

Przypomnijmy, że do Euro 2012 ma być gotowa cała autostrada A2 od Świecka do Warszawy. W maju wojewoda wielkopolski wydał pozwolenie na budowę pierwszego 15-kilometrowego odcinka w kierunku niemieckiej granicy od Nowego Tomyśla (Wielkopolska) do Trzeciela.

Inwestor, czyli Autostrada Wielkopolska, otrzymał pożyczkę - aż 1 298 mln euro z Europejskiego Banku Inwestycyjnego na budowę lubuskiego fragmentu trasy. Średni koszt budowy 1 km autostrady A2 w Lubuskiem to ok. 12,2 mln euro! - Pozwolenia na budowę kolejnych dwóch odcinków lubuskiej części autostrady, czyli Myszęcin - Trzeciel i Jordanowo - Łagów mają być wydane do końca sierpnia. W tym czasie już powinna się zacząć budowa autostrady - mówi Zofia Kwiatkowska, rzecznik spółki Autostrada Wielkopolska SA. - Czekamy na podpisanie umowy o finansowaniu inwestycji między naszą spółką, bankami i rządem. A powinno to nastąpić pod koniec czerwca. Firma Strabag, która będzie budowała cały lubuski odcinek A2, deklaruje, że może rozpocząć roboty budowlane już w lipcu. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, 106,7 km autostrady od Nowego Tomyśla do granicy gotowe będzie pod koniec 2011 r.

Utrzymanie tego terminu zależy także od pogody. Przy długiej zimie budowa może się przedłużyć, ale cokolwiek by się stało, na pewno autostradą pojedziemy przed Euro 2012. Do tego czasu ma być także gotowy odcinek A2 z Łodzi do Warszawy.

Na początek sześć węzłów

- Urzędnicy, na których tak narzekamy, uporali się z pozwoleniami przed terminem i mam nadzieję, że Autostrada Wielkopolska także szybciej wybuduje autostradę - powiedziała wojewoda Helena Hatka.

Rzecznik AW zapewniła, że A2 na terenie naszego województwa będzie budowana od razu z pełnym zapleczem dla kierowców, czyli z punktami obsługi podróżnych oraz ze stacjami benzynowymi. Na 106 km zaplanowano zlokalizowanie sześciu miejsc obsługi podróżnych (docelowo 10): Rogoziniec, Chociszewo, Koryta, Walewice, Sosna i Gnilec. Na czterech z nich, poza parkingami, toaletami i placami zabaw, będą także stacje benzynowe.

Autostrada w województwie lubuskim, w przeciwieństwie do już wybudowanych przez AW SA asfaltowych odcinków A2, będzie w całości z trwalszą, betonową nawierzchnią. Powstanie tutaj sześć autostradowych węzłów - skrzyżowań: Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo (skrzyżowanie z S3), Torzym, Rzepin i Świecko, a docelowo do 2013 r. na autostradzie powinny powstać jeszcze dwa kolejne węzły: Łagów i Myszęcin.

Niestety, na autostradzie będą także punkty poboru opłat. Od Nowego Tomyśla do Świecka obowiązywać ma tzw. zamknięty system poboru opłat. Oznacza to, że punkty poboru zlokalizowane zostaną na węzłach autostradowych. Jedynie tuż przed granicą z Niemcami bramki staną w ciągu autostrady. AW SA będzie czerpała zyski z płatnych przejazdów do 2037 r. Później trasa stanie się własnością państwa.

Źródło: Gazeta Wyborcza Gorzów
Fot. Daniel Adamski / AG

logo footer