BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Innowacyjne dźwiękochłonne szklane tunele na Trasie AK

Przy realizacji nowoczesnych inwestycji drogowych standardem stają się ekrany i bariery akustyczne, które ograniczają poziom hałasu i stopień uciążliwości infrastruktury dla mieszkańców. Takie rozwiązanie zastosowano także przy modernizacji Trasy Armii Krajowej w Warszawie, gdzie powstały przeszklone półtunele akustyczne. Ograniczają one rozprzestrzenianie się hałasu generowanego przez ruch uliczny.

W lipcu 2012 roku zakończono kolejny etap modernizacji Trasy Armii Krajowej w Warszawie, prowadzonej w ramach przebudowy drogi ekspresowej S8. Do ruchu oddano ulicę Toruńską wyposażoną w nowe zabezpieczenia chroniące mieszkańców pobliskich domów przed nadmiernym hałasem. Na odcinku o największym natężeniu ruchu, od węzła Marywilska do węzła Łabiszyńska, zastosowano dźwiękochłonne szklane półtunele gwarantujące najwyższy możliwy poziom ochrony przed hałasem. Jest to jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce i jedno z niewielu w Europie.

Przebudowę drogi ekspresowej S8 w Warszawie poprzedziły analizy dotyczące wpływu przedsięwzięcia na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi. Przeprowadzono też konsultacje społeczne. Najwięcej wątpliwości wzbudzały zakłócenia akustyczne powodowane wzmożonym ruchem komunikacyjnym, jaki będzie odbywał się na zmodernizowanej drodze. Z tego względu podjęto decyzję, aby na węzłach komunikacyjnych charakteryzujących się największym natężeniem ruchu zastosować specjalne zabezpieczenia w postaci przeszklonych półtunelowych zadaszeń, wykonanych ze szkła.

Wymóg zastosowania ekranów półtunelowych wynikał z decyzji środowiskowej, w której określono, gdzie mają znajdować się ekrany półtunelowe, a gdzie pionowe i zakrzywione, mówi arch. Bartłomiej Grotte z pracowni architektonicznej Foroom, autor projektu zadaszeń nad Trasą AK. W decyzji sprecyzowano też zakres występowania paneli pochłaniających i odbijających. Ekrany półtunelowe, w dolnej części oraz na wyjazdach są ekranami pochłaniającymi, natomiast w górnej części, w miejscu przeszkleń, ekranami odbijającymi. Moją rolą było nadanie całej konstrukcji kształtu, wyglądu zewnętrznego oraz zaprojektowanie rozwiązań technicznych.

Przeszklenia do zadaszenia nad Trasą Armii Krajowej musiały spełniać określone wymagania w zakresie tłumienia hałasu (Rw = 39 dB) oraz bezpieczeństwa. Dodatkowym wymogiem był nadruk ostrzegający ptaki przed zderzeniem z szybą. Uwzględniając te kryteria do wykonania półtuneli wybrano szyby zespolone Pilkington Insulight™ Protect, zbudowane z 6 mm bezbarwnego szkła hartowanego z sitodrukiem w postaci błękitnych pasów o szerokości 2 mm rozmieszczonych co 30 mm (od zewnątrz) oraz laminowanego szkła bezpiecznego Pilkington Optilam™ 8,8 (od wewnątrz tunelu).

Wybrana konfiguracja szyb zespolonych pozwoliła spełnić wymagania dotyczące izolacji dźwiękowej i bezpieczeństwa ekranów akustycznych, mówi Wojciech Kalinowski, Project & Export Sales Manager w Pilkington IGP. Szyba wewnętrzna ze szkła laminowanego, zbudowanego z dwóch warstw szkła i elastycznej folii PVB, stanowi barierę dźwiękową i zapewnia bezpieczeństwo na poziomie określonym klasą P2A. W przypadku stłuczenia, warstwy folii utrzymują rozbite kawałki szkła w jednym miejscu. Szyba zewnętrzna została wykonana ze szkła hartowanego o podwyższonej odporności na uderzenia, przenoszącego obciążenia typu deszcz i śnieg. Na etapie hartowania możliwe też było naniesienie metodą sitodruku wymaganych znaków ostrzegawczych dla ptaków.

Zastosowanie szklanych tuneli pozwala redukować poziom hałasu w miejscach, gdzie odnotowuje się największe przekroczenia poziomów dopuszczalnych, czyli w budynkach usytuowanych obok węzłów łączących kilka dróg oraz w rejonie wysokiej zabudowy. Półtunele nad Trasą AK mają wysokość około 10 metrów, wynikającą ze skrajni drogowej, wiszącego nad nią oznakowania oraz usytuowania opraw oświetleniowych zapewniających zgodne z przepisami oświetlenie trasy. Szklane ekrany powstały na długości około 1,2 km. Dzięki "półtunelowej" konstrukcji przykrywają jezdnię przez co znacznie lepiej chronią także wysokie budynki mieszkalne przed ponadnormatywnym hałasem, mówi Bartłomiej Grotte.

Szklane półtunele zostały wykonane w okresie od marca 2011 r. do marca 2012 r. Do ich zbudowania wykorzystano przeszklenia o łącznej powierzchni ok. 60 000 m2. Przeszklenia wykonano z szyb zespolonych wyprodukowanych przez spółkę Pilkington IGP w Skierniewicach. Modernizacja Trasy Armii Krajowej jest częścią projektu przebudowy drogi ekspresowej S8 w Warszawie, współfinansowanego przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.

źródło i zdjęcia: Pilkington

logo footer