BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Kulczyk zacznie budowę autostrady do Niemiec

Rząd zatwierdził warunki budowy autostrady A2. W lipcu ruszą prace na odcinku z Nowego Tomyśla do Świecka.

Prezes Autostrady Wielkopolskiej Andrzej Patalas podpisał wczoraj wieczorem w Ministerstwie Infrastruktury umowy zamykające finansowanie przedsięwzięcia. Całkowity koszt inwestycji sięga 1,54 mld euro. Prawie 85 proc. z tej kwoty, czyli 1,3 mld euro, to bezpośrednie koszty budowy i projektowania trasy. Wychodzi 12,2 mln euro za kilometr.

Największą część pieniędzy, bo 958 mln euro (62,5 proc.) wykłada Europejski Bank Inwestycyjny. To pierwszy tak wysoki (62,5 proc.) udział EBI w przedsięwzięciu infrastrukturalnym w Polsce. Jedną czwartą, czyli 388 mln euro, pożycza 11 banków komercyjnych. Pozostałą część w kwocie 186 mln euro (12,4 proc.) dołożą akcjonariusze Autostrady Wielkopolskiej.

Oprócz 106 km betonowej autostrady AWSA wybuduje 81 mostów i wiaduktów, sześć węzłów autostradowych (Nowy Tomyśl, Trzciel, Jordanowo, Torzym, Rzepin, Świecko) i tyle samo parkingów. Będą także cztery stacje benzynowe i bary. Spółka ma ponadto wybudować miejsca do poboru opłat i wyposażyć trasę w urządzenia ochrony środowiska: ekrany akustyczne, zieleń izolacyjną, podziemne przejścia dla zwierząt. Na całej długości autostrada zostanie ogrodzona, a co 2 kilometry staną telefony alarmowe.

Prace budowlane rozpoczną się w lipcu. Autostrada będzie gotowa na Euro 2012, zapewnia Dariusz Mioduski, główny negocjator i prezes spółki Kulczyk Holding będącej większościowym akcjonariuszem AWSA. Problemem może się jednak okazać pogoda: ostre zimy opóźniłyby tempo prac. Drogowcy nie mają także w ręku niezbędnych zezwoleń dla wszystkich odcinków. Mioduski zaznacza jednak, że AWSA otrzyma je do końca tego roku.

Za wybudowanie i utrzymywanie drogi przez 25 lat koncesjonariusz ma się rozliczać z państwem w tzw. systemie za dostępność. Oznacza to, że AWSA będzie co miesiąc otrzymywać określoną w umowie stałą opłatę. Ma ona pozwolić na spłacenie kredytów i zapewnić odpowiedni zwrot z inwestycji.

W sprawie systemu rozliczeń negocjacje były zresztą wyjątkowo trudne: państwo domagało się bowiem tzw. mieszanego systemu rozliczania inwestycji, mniej korzystnego dla koncesjonariusza, w którym pod uwagę byłoby brane również natężenie ruchu na autostradzie. Przedłużanie rozmów najbardziej odbiło się na kosztach. Jeszcze siedem lat temu można było wybudować autostradę za niecałe 5 mln euro za kilometr, przypomina Jan Kulczyk.

Do tej pory AWSA eksploatuje cztery fragmenty autostrady A2. 47-kilometrowy odcinek pomiędzy Koninem a Wrześnią został oddany do ruchu w grudniu 2002 roku. Odcinek z Wrześni do Krzesin – 37,5 km, skończono budować rok później, a we wrześniu 2003 roku spółka przejęła w utrzymanie 13,3-kilometrową obwodnicę Poznania pomiędzy Krzesinami a Komornikami. Natomiast 50-kilometrowy odcinek z Komornik do Nowego Tomyśla został oddany do użytku w październiku 2004 roku.

Budowa trasy pomiędzy Nowym Tomyślem a Świeckiem ma być ukończona w drugiej połowie 2011 r. Obecnie w kraju budowanych jest 12 odcinków autostrad o łącznej długości 222 km.

źródło: www.rp.pl
zdjęcie: www.onet.pl

logo footer