BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Telefon komórkowy pomoże poruszać się po Warszawie...

... i zarezerwować oraz zakupić bilet kolejowy. To kolejny element wdrażanego przez spółkę Systemu Informacyjnego Obsługi Transportu Kolejowego, w skrócie SITKol, który w przyszłości ma unowocześnić i ułatwić podróżowanie po Polsce i Europie.

Kilka miesięcy temu TK Telekom uruchomiła portal internetowy, na którym można znaleźć listę wszystkich możliwych połączeń kolejowych. W przyszłości ma uwzględnić środki transportu miejskiego i podpowiadać podróżującym, jak najszybciej trafić do konkretnego celu po wyjściu z pociągu. Aplikację z mapkami będzie można nawet pobrać ze strony na telefon komórkowy i za jego pomocą odnaleźć szukaną trasę. Do Euro 2012 system ma obejmować miasta gospodarzy mistrzostw oraz umożliwiać planowanie podróży kibicom.

Na razie pomaga poruszać się jedynie po Warszawie. Wpisując do telefonu komórkowego nazwę ulicy, numer domu lub punkt docelowy (np. Zamek Królewski czy Centrum Zdrowia Dziecka), możemy zobaczyć na ekranie komunikat z wszystkimi możliwymi rozwiązaniami komunikacyjnymi, nazwami i numerami przystanków, a nawet informacją, ile zajmie nam pokonanie poszczególnych etapów podróży. Otrzymujemy też wizualizację swojej trasy. Dzięki opcji SITKol Nawigator można zlokalizować miejsce, w którym akurat przebywamy i zobaczyć plan okolicy.

System mają wspomagać też elektroniczne tablice informacyjne. Pierwsze pojawiły się na początku roku na trzecim peronie Dworca Centralnego. W przyszłości system ten ma mieć inne udogodnienia, m.in. przez internet i telefon komórkowy będzie można dowiedzieć się o rzeczywistym czasie przejazdu pociągu, ewentualnych opóźnieniach i innych zakłóceniach w ruchu kolejowym. Istną rewolucją w PKP ma być natomiast możliwość rezerwacji i kupna biletu kolejowego przez telefon komórkowy.

Usługę chcemy przetestować jeszcze w tym roku. Wybierzemy kilka połączeń kolejowych, na które podróżujący będą mogli kupić bilety właśnie w ten sposób, zapowiada Andrzej Cieciura, dyrektor biura zarządu TK Telekom. Nie wiadomo, kiedy system zostanie w całości wdrożony. Mamy narzędzie. To, od kiedy będzie w pełni używane, zależy od przewoźników, samorządów i środków finansowych, mówi Marian Ostasz, dyrektor projektu z TK Telekom.

Zrealizowanie samego projektu systemu kosztowało 3,6 mld euro. Środki pochodziły po połowie z rezerwy celowej budżetu państwa i funduszy unijnych. Spółka TK Telekom sfinansowała ponadto za 800 tys. euro przygotowanie infrastruktury telekomunikacyjnej m.in. serweru, niezbędnej do wdrożenia projektu.

źródło: www.naszemiasto.pl
zdjęcie: www.media2.pl

logo footer