BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Nowe oblicza dworców na Euro 2012

Na Euro 2012 kibiców przywita w Warszawie umyty Dworzec Centralny, całkiem nowy Zachodni i wyremontowany Wschodni. Za trzy lata nowe oblicza pokażą też dworce we Wrocławiu, Poznaniu, Krakowie, Katowicach i Gdyni.

Budowa nowego Dworca Centralnego zacznie się najwcześniej w 2014 r. Przed Euro 2012 planowana jest jedynie jego renowacja, której koszt wstępnie oszacowano na 22 mln zł, poinformował prezes Grupy PKP Andrzej Wach. Władze PKP nie wykluczają, że koszt prac remontowych na dworcu przekroczy ten budżet.

Renowacja dworca obejmie m.in. perony, oświetlenie i ławki dla pasażerów. Z przejść z hali głównej do miejsc odjazdu pociągów mają zniknąć punkty gastronomiczne i pawilony zasłaniające widok na perony. Zostaną zlikwidowane szyldy, które teraz utrudniają podróżnym odnajdywanie pociągu.

Punkty gastronomiczne i handlowo-usługowe przeniosą się na antresolę hali głównej. Na parterze będą kasy biletowe, punkty obsługi podróżnych i salonik prasowy pełniący rolę poczekalni.

Obecnie PKP reguluje stan prawny działek od ulicy Marszałkowskiej do Towarowej. W przyszłym roku kolejarze planują rozpisanie razem z władzami Warszawy międzynarodowego konkursu na projekt przyszłego dworca, jego bezpośredniego otoczenia i pasa ziemi od al. Jana Pawła II do ul. Towarowej. Obecnie ten teren zajmują tory, ale PKP planuje wybudowanie tunelu i zabudowanie przestrzeni nad torowiskiem.

Będziemy też kłaść tory pod linię dla pociągów osiągających wysokie prędkości, która ma powstać w latach 2018-2020. Przyszli projektanci powinni wziąć to pod uwagę, powiedział Wach. Grupa PKP zamierza zacząć szukać inwestora w 2013 r.

Głównym powodem odłożenia remontu najważniejszego stołecznego dworca późniejsze  lata są planowane prace w warszawskim węźle kolejowym. Nie możemy robić wszystkiego naraz, bo to by doprowadziło do paraliżu ruchu kolejowego w stolicy, powiedział Wach.

Przebudowa Dworca Centralnego i linii średnicowej (między warszawskimi dworcami Wschodnim a Zachodnim) będzie możliwa dopiero po zakończeniu modernizacji trasy objazdowej przez Dworzec Gdański w październiku tego roku i samej stacji w październiku 2010 r.

Pasażerowie zamiast wysiadać w centrum, dojadą do niego metrem. W planach jest także budowa pod torami przejścia dla pieszych, umożliwiającego mieszkańcom komunikację między Żoliborzem a Śródmieściem.

Przed Euro 2012 mają być przebudowane Dworce Wschodni i Zachodni. W miejscu dworca Zachodniego powstanie kompleks handlowo-biurowy, pełniący też funkcje dworcowe. Ukończenie prac na Dworcu Warszawa Wschodnia jest planowane na pierwszy kwartał 2012 r. Remont będzie kosztował 45 mln zł, o które Grupa PKP wystąpiła do budżetu państwa.

Na renowację czeka też stacja Warszawa Stadion, na której w czasie mistrzostw mają wysiadać kibice jadący na Stadion Narodowy. Odnowienie przejścia podziemnego, torów i zadaszenie peronów ma kosztować 90 mln zł, a modernizacja samego dworca około 8,5 mln zł.

Remonty prowadzone będą również na dworcach w innych miastach, szczególnie w tych, które będą gospodarzami mistrzostw. W przyszłym roku mają ruszyć prace budowlane we Wrocławiu i Poznaniu.

W maju 2012 r. ma zostać oddany do użytku przebudowany dworzec w Katowicach. Nowoczesna konstrukcja ze szkła i betonu ma zastąpić dzisiejszy zaniedbany budynek. Przebudowa nie obejmuje peronów i torów. Na wybór generalnego wykonawcy czeka dworzec w Krakowie.

Szacowany budżet dla dworca we Wrocławiu to około 160 mln zł, remont dworca w Krakowie pochłonie około 119 mln zł, a w Gdyni około 55,5 mln zł. Koszt całej inwestycji w Katowicach  to 240 mln euro.

źródło: PAP
zdjęcie: www.kolejowo.rail.pl 

logo footer