BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Budowa gdańskiej Trasy W-Z zakończy się tuż przed Euro 2012

Gdańsk dostał prawie miliard złotych więcej na inwestycje drogowe. Z dodatkowych pieniędzy przebudowany będzie Węzeł Karczemki oraz dokończona będzie budowa Trasy W-Z. Finisz obu inwestycji planowany jest tuż przed rozpoczęciem Euro 2012.

W piątek Ministerstwo Rozwoju Regionalnego poinformowało o przekazaniu unijnego dofinansowania na budowę ostatniego odcinka Trasy W-Z (Kartuska - Otomińska) oraz na Węzeł Karczemki, w którym Trasa W-Z będzie łączyć się z obwodnicą Trójmiasta.

Pierwsza inwestycja ma kosztować, według wstępnych szacunków, ok. 192 mln zł (153 mln będą pochodzić z UE), a druga - 273 mln zł (192 mln dołoży Bruksela). Po raz drugi będziemy budować coś wspólnie. Pierwszym przedsięwzięciem był przed kilkoma laty Węzeł Matarnia wraz z poszerzeniem ul. Słowackiego, przypomina Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.

Węzeł Karczemki będzie, jak mówi Adamowicz, największym polskim węzłem drogowym na północ od Warszawy. Przebudujemy prawie 4 km obwodnicy, zbudowany zostanie trzeci pas ruchu w obrębie węzła w obu kierunkach, powstanie 10 wiaduktów, kładka dla pieszych i ścieżka rowerowa.

Niezależnie od Węzła Karczemki, planujemy także budowę mini-węzła Auchan, dzięki któremu na teren centrum handlowego będzie można wjechać bezpośrednio z każdego kierunku, mówi Franciszek Rogowicz, szef gdańskiego oddziału GDDKiA.

Dokończenie Trasy W-Z to gigantyczne przedsięwzięcie. Nowa droga będzie mieć 2,2 km, jednak licząc także m.in. budowę dróg serwisowych oraz modernizację ul. Kartuskiej w rejonie węzła, zbudowanych zostanie ok. 8 km nowych dróg, wylicza Romuald Nietupski, prezes spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne Euro 2012.

W trzech miejscach na trasie budowy „wuzetki" występują „punkty zapalne”. Właściciele działek nie chcą się godzić na ich wykup. Miasto ma jednak koło ratunkowe w postaci specustawy drogowej.

Mówi ona, że grunty pod inwestycje przejmowane są automatycznie, a właściciele mogą swoich praw dochodzić później w sądzie. Mimo tego, chcemy się z właścicielami porozumieć, mówi Adamowicz. Jego zastępca, Andrzej Bojanowski, ma w sierpniu jeszcze raz podjąć negocjacje.

Zarówno w przypadku Trasy W-Z, jak i Węzła Karczemki gotowe są już projekty budowlane. W najbliższych tygodniach kończy się tworzenie projektów wykonawczych. W połowie września jest szansa na ogłoszenie przetargów.

Prace rozpoczną się jednak prawdopodobnie wiosną, gdyż GDDKiA pomiędzy 15 grudnia i 15 marca planuje „zimowy przestój”. Datą graniczną zakończenia prac jest 31 maja 2012 r., czyli tuż przed mistrzostwami Euro 2012, które rozpoczynają się 9 czerwca.

źródło: Polska Dziennik Bałtycki
zdjęcie: www.drmg.gdansk.pl

logo footer