BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Czy Euro 2012 spowoduje paraliż komunikacyjny w Trójmieście?

Według szacunków Biura ds. Euro 2012 w Gdańsku, za trzy lata podczas mistrzostw Euro 2012 do Trójmiasta przyjedzie w sumie ok. 200-220 tys. kibiców. W dniach meczów w Gdańsku będzie ok. 120 tys. przyjezdnych fanów. Miasto podoła imprezom z organizacyjnego punktu widzenia.

Szczegółowe plany będą tworzone dopiero w ostatnich miesiącach przed mistrzostwami. Mecze Euro 2012 na żywo na gdańskim stadionie będzie mogło obejrzeć 40,5 tys. widzów. Ale doświadczenia z poprzednich tego rodzaju imprez mówią, że wielu kibiców przyjedzie tylko po to, by „poczuć atmosferę mistrzostw”. Dla tych osób stworzone będą tzw. strefy kibica, w których fani będą oglądać mecze na telebimach.

W Gdańsku strefy kibica będą w rejonie Targu Węglowego i ul. Długiej, a także na Placu Zebrań Ludowych. Planowane jest także stworzenie takich stref w Sopocie i Gdyni. Jako lokalizację proponujemy Hipodrom i Skwer Kościuszki - mówi Michał Brandt, rzecznik projektu Euro 2012.

UEFA szacuje, że połowa kibiców opuści miasto w 10 godzin od zakończenia meczu i nie będzie szukać noclegu. Oznacza to, że zainteresowanych jednorazowo noclegiem może być maksymalnie 50-60 tys. widzów.

W woj. pomorskim mamy 136 tys. miejsc noclegowych, licząc hotele, pensjonaty, akademiki, kempingi. Nasze szacunki zakładają, że nie będzie problemów z miejscami noclegowymi, twierdzi Michał Brandt.

Co drugi kibic będzie zatem chciał wyjechać z Gdańska w ciągu kilku godzin po zakończeniu meczu, a szacunki UEFA mówią, iż 60 proc. fanów wybiera drogę lotniczą. Nie można zatem wykluczyć, że w kilka godzin po meczach z lotniska w Rębiechowie będzie chciało skorzystać nawet 20-30 tys. pasażerów.

W tej chwili, przed planowaną rozbudową lotniska, możemy odprawić w ciągu godziny ok. 900 osób, zakładając, że wykonujemy maksymalną możliwą w tym momencie liczbę operacji sześciu lądowań i sześciu odlotów. A po rozbudowie liczba operacji zwiększy się do 30-40 na godzinę. Jesteśmy cały czas w kontakcie z UEFA, ale przede wszystkim czekamy na informację, jakie drużyny zagrają w Gdańsku, bo to jest najważniejsze, mówi Włodzimierz Machczyński, prezes Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy. To będzie wiadomo pod koniec 2011 r., kiedy nastąpi losowanie grup Euro 2012.

Będziemy mieli kilka miesięcy na przygotowanie planów transportowych na Euro 2012. To jest dużo czasu. Zwracam uwagę, że inaczej trzeba będzie wszystko rozplanować, jeśli w Gdańsku grać będą np. Portugalczycy, których kibice na pewno wybiorą transport lotniczy, inaczej gdy los przydzieli nam Duńczyków czy Szwedów, którzy skorzystają z komunikacji promowej, a jeszcze inaczej, gdy trafią do nas Niemcy, którzy mogą wygrać pociągi lub autobusy, twierdzi Brandt.

A co z transportem kibiców podczas mistrzostw?

Plan na obecną chwilę jest taki, że w Gdańsku podczas Euro 2012 odbędą się trzy mecze fazy grupowej i jeden ćwierćfinał. Zaplanowane są tu mecze tylko jednej grupy, tej samej której trzy inne spotkania będą rozgrywane w Warszawie.

Podczas mistrzostw kibice będą się przemieszczać zatem przede wszystkim pomiędzy Trójmiastem i stolicą. Z harmonogramu budowy dróg A-1 i A-2, a także z planu modernizacji linii kolejowej E-65 wynika,  że podczas Euro 2012 całą trasę z Gdańska do Warszawy będzie można przejechać autostradą (przez Łódź), a pociągi na tej trasie na całym dystansie będą mogły kursować z prędkością 160 km/godz.

Problematyczny może być transport kibiców z Gdańska do Poznania czy Wrocławia. Linia kolejowa do Bydgoszczy jest w fatalnym stanie. Pociągiem z Gdańska (160 km) jedzie się ponad trzy godziny, a kolejarze chcą ją remontować dopiero po 2012 r. Transport kibiców z Bydgoszczy (lotnisko Bydgoszcz-Szweredowo ma wspomagać Rębiechowo) i Torunia (tamtejsze hotele mają wspierać bazę noclegową Gdańska podczas mistrzostw) odbywać się będzie przede wszystkim autokarami.

Maciej Lisicki, wiceprezydent Gdańska zapowiadał, że dobrym pomysłem może być, by w dniach meczowych wahadłowo co kilka minut, bez zatrzymania kursowały autobusy pomiędzy Rębiechowem, stadionem na Letnicy i centrum.

Szybka Kolej Miejska do Euro 2012, na trasie Gdańsk - Rumia ma dysponować zdalnym (komputerowym) systemem sterowania rozjazdami i semaforami, dzięki czemu kolejki będą mogły kursować co 5 minut.

źródło: POLSKA Dziennik Bałtycki
zdjęcia: www.ziemianarozdrozu.pl, www.wiadomości24.pl

logo footer