BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Nowe tramwaje w Gdańsku na Euro 2012

Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku podpisze umowę z bydgoską firmą PESA na dostawę 35 nowych tramwajów.

Spośród pięciu złożonych w tym przetargu ofert, propozycję PESY oceniono najwyżej. Stało się tak, mimo iż trzy inne oferty uznano za bardziej atrakcyjne z technicznego punktu widzenia.

Zgodnie z warunkami specyfikacji zamówienia, komisja przetargowa brała pod uwagę przede wszystkim cenę (70 proc.), a zaproponowanymi rozwiązaniami technicznymi kierowała się tylko w 30 proc. PESA zaoferowała zdecydowanie najkorzystniejszą cenowo ofertę - 305,5 mln zł brutto. Co ciekawe, to i tak o ok. 23 mln zł więcej, niż zakładał kosztorys ZKM. Prawdopodobnie w związku z tym będzie musiał zaciągnąć wyższy kredyt.

Jeśli w ofercie PESY nie będzie błędów formalno-prawnych umowa powinna zostać podpisana jeszcze pod koniec sierpnia. Ta sama firma zawarła "kontrakt stulecia" z Tramwajami Warszawskimi. Bydgoska firma dostarczy do stolicy aż 186 nowych pojazdów!

Warszawski kontrakt ma być zrealizowany do 2013 r. Do Euro 2012 dostarczonych ma być sto wozów.

Czy PESA sprosta wyzwaniu? - Tak. Mamy możliwości, by budować nawet sześć tramwajów miesięcznie. Oprócz fabryki w Bydgoszczy, w naszym władaniu są jeszcze m.in. duże Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego w Mińsku Maz - ucina wątpliwości Michał Żurawski, rzecznik PESA.

W tej chwili w czterech miastach Polski kursuje 31 tramwajów PESY - 15 w Warszawie, 10 w Łodzi, sześć w Elblągu (wersja wąskotorowa) i dwa w Bydgoszczy. Dostawa 15 wozów dla stolicy w drugiej połowie 2007 r., wzbudzała wiele emocji.

Tramwaje często się psuły. Dochodziło do sytuacji, w których motorniczy żądali, by w każdym wozie jeździł z nimi mechanik PESY. Po kilku tygodniach jednak sytuacja się uspokoiła i dziś bydgoskie tramwaje z technicznego punktu widzenia spisują się w Warszawie bez zarzutu. Pojawił się inny problem - z tramwajów schodzi lakier. Dlatego też w najbliższych tygodniach wszystkie kursujące po Warszawie tramwaje PESY mają trafić do Bydgoszczy, w ramach napraw gwarancyjnych, na malowanie.

Nowe tramwaje dla Gdańska i Warszawy mają być technologicznie bardzo podobne do tych kursujących po stolicy od dwóch lat.

Do końca 2011 r., zgodnie z zapowiedziami, mają się nie tylko zakończyć dostawy do Gdańska 35 nowych tramwajów, ale też powinna zakończyć się przebudowa 46 niemieckich tramwajów, tzw. dortmundów. Z tymi ostatnimi jest jednak problem.

Poznańska firma Modertrans, która wygrała kontrakt na przebudowę tych składów, już dwukrotnie - z powodu przeprowadzki do nowej fabryki oraz kłopotów kadrowych - zmieniała harmonogram dostaw. W tej chwili te tramwaje stanowią w Gdańsku ponad 90 proc. floty taborowej.

źródło: POLSKA Dziennik Bałtycki

logo footer