BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Chińska autostrada tańsza o połowę

Autostrada A2 z Łodzi do Warszawy będzie prawie o połowę tańsza. Firmy, walcząc o kontrakty, zaproponowały stawki o wiele niższe, niż przewidywali urzędnicy. Zakładano, że budowa wyniesie ok. 5,7 mld zł. Okazało się, że przedsiębiorstwa są ją w stanie wykonać za 3 mld zł.

Początkowo rząd chciał wybudować ten odcinek autostrady w partnerstwie publiczno-prywatnym. Oznaczałoby to, że firma, która zdecyduje się zainwestować w powstanie trasy, będzie nią zarządzała i pobierała opłaty za przejazd. Jednak spółki startujące w przetargu z powodu sytuacji gospodarczej na świecie nie mogły uzyskać kredytów.

Rząd postanowił, że sam wybuduje ten odcinek, a  będzie on finansowany z Krajowego Funduszu Drogowego oraz kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym.

Ponieważ nie zostało wiele czasu (droga ma być gotowa przed Euro 2012), postanowiono podzielić ten fragment autostrady na pięć odcinków. Na budowę każdego z tych etapów rozpisano oddzielne konkursy. Zgłosiło się kilkadziesiąt przedsiębiorstw.

Wszystko wskazuje na to, że większość autostrady wybudują Chińczycy. Konsorcjum, którego liderem jest firma China Overseas Engineering Group, złożyło najkorzystniejsze oferty na budowę dwóch odcinków (koło Łodzi i okolice Żyrardowa). Chińczycy są gotowi wybudować 30-kilometrowy odcinek za 754 mln zł. Urzędnicy wycenili koszt jego powstania na 1,7 mld zł.

Na pozostałe fragmenty również złożono bardzo dobre oferty. Dwa, w okolicach Skierniewic i Warszawy, najprawdopodobniej będzie budować irlandzka firma SRB Civil Engineering Ltd. Jeden fragment w okolicach Grodziska Mazowieckiego przypadnie najprawdopodobniej austriackiej firmie Strabag.

Wszyscy wykonawcy, którzy złożyli oferty, przeszli wcześniej weryfikację. Badaliśmy m.in. sytuację ekonomiczną i finansową wykonawców oraz ocenialiśmy ich doświadczenie, mówi Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Przetarg na autostradę ma zostać rozstrzygnięty najpóźniej we wrześniu. Od tego czasu firmy będą miały 32 miesiące na zbudowanie poszczególnych odcinków. Otwarcie autostrady planowane jest w maju 2012 r.

źródło: Gazeta Wyborcza Łódź
zdjęcie: www.forsal.pl

logo footer