BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Ostrożnie z superprzecenami budowy dróg

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłasza przy okazji rozstrzygnięcia przetargów, ile oszczędza środków publicznych z tytułu wyboru najtańszej oferty. Czy konkurencja cenowa firm budowlanych nie doprowadzi do obniżki jakości dróg, co ujawni się już w eksploatacji?

Oddział we Wrocławiu GDDKiA 9 września otworzył oferty w przetargu na budowę 22-kilometrowego odcinkach trasy ekspresowej S8 od Oleśnicy do Sycowa. Najtańszą propozycję złożyła firma Skanska, która zadeklarowała 468 mln zł, tj. 47 proc. kosztorysu inwestora (988 mln zł).

7 września oddział GDDKiA wybrał oferty dwóch firm, które zaprojektują i zbudują autostradę A4 na odcinkach Jarosław-Radymno (25 km) i Radymno-Korczowa (22 km). Kosztorys GDDKiA zakładał wydanie łącznie 2,35 mld zł, jednak budowlani obniżyli ceny, co da ok. 560 mln zł oszczędności (24 proc.).

Także wszystkie wybrane oferty budowy pięciu odcinków autostrady A2 od Strykowa do Konotopy odbiegają znacznie od kosztorysów inwestora. Np. budujące odcinek A konsorcjum z liderem China Overseas Engineering Group wykona prace za 754,5 mln zł, czyli za 44,4 proc. kosztorysu (1,7 mld zł), a odcinek C - za 48,6 proc. kosztorysu. Niewiele ustępują im oferty budowy odcinka E, za który odpowiada konsorcjum Budimex-Dromex (63,6 proc. kosztorysu) i odcinka D pod kierunkiem Strabag (64,4 proc. kosztorysu).

Przedstawiciele GDDKiA wyjaśniają, że ta sytuacja wynika z większej liczby oferentów (chęć budowy niektórych odcinków deklarowało nawet 20 firm) oraz istotnego spadku cen surowców, materiałów i kosztów robocizny, w stosunku do kosztorysów, które opracowywano przed kilku lub kilkunastoma miesiącami.

W dodatku przy wyborze wykonawcy uwzględnia się nie tylko zaoferowaną cenę, ale np. najkorzystniejszy bilans ceny i długości okresu gwarancji jakości. Na bieżąco inżynier projektu kontroluje m.in. grubość nawierzchni i gęstość poszczególnych warstw.

źródło: www.wnp.pl
zdjęcie: www.krakow.gddkia.gov.pl

logo footer