BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Zielone światło dla autostrady do stolicy

Przełomowa decyzja w sprawie autostrady A2 do Warszawy - można podpisywać umowy z wykonawcami brakującego odcinka spod Łodzi. Rosną szanse na jego otwarcie tuż przed Euro 2012.

W piątek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że nie musi czekać na rozpatrzenie ostatniego protestu do rozstrzygniętych pod koniec sierpnia przetargów. Urzędnicy skorzystali z możliwości, które dają im zmienione przepisy i wystąpili o zgodę do Krajowej Izby Odwoławczej.

Ta "z powodu ważnego interesu społecznego" uchyliła zakaz zawarcia pięciu umów na budowę 91-kilometrowego fragmentu trasy A2 od węzła Stryków pod Łodzią do węzła Konotopa na granicy Warszawy z Piastowem. Kontrakty podpiszemy jeszcze przed końcem września, informuje Marcin Hadaj z biura prasowego GDDKiA.

To duży sukces drogowców. Mało kto wierzył, że w pół roku uda im się wybrać wykonawców najważniejszego odcinka autostrady w Polsce - ma tędy jeździć najwięcej samochodów. Poprzedni przetarg, w którym drogowcy szukali prywatnego inwestora, ciągnął się ponad trzy lata i został unieważniony w lutym.

Wtedy sprawę na ostrzu noża postawił premier Donald Tusk. Zagroził ministrowi infrastruktury Cezaremu Grabarczykowi dymisją, jeśli stolica nie będzie miała autostradowego połączenia z Europą przed piłkarskimi mistrzostwami kontynentu w czerwcu 2012 r. Najpierw minister podpisał kontrakt na odcinek A2 do granicy z Niemcami, teraz wreszcie kolej na Warszawę.

Główni wykonawcy autostrady A2 to:

  • China Overseas Engineering Group (dwa odcinki o łącznej długości 50 km),
  • Mostostal Warszawa (na wysokości Puszczy Bolimowskiej),
  • Strabag (koło Grodziska Maz.),
  • Budimex Dromex (najbliżej stolicy).

Wszystkie zaproponowały najniższe ceny, całość wyniesie 3,2 mld zł. Skarb państwa zaoszczędzi aż 2,5 mld zł, bo kosztorys sporządzony przed kryzysem zakładał zawyżone kwoty.

Ich wysokość w ofercie Chińczyków kwestionuje niemiecka firma Hermann Kirchner. Zarzuca im dumping, dopatruje się też, że dokumenty podpisała osoba bez ważnych pełnomocnictw. Sprawiedliwości szuka w Krajowej Izbie Odwoławczej.

Ministrowi Grabarczykowi sprzyjają gwiazdy. Należą mu się gratulacje za szybkie rozstrzygnięcie przetargów. To bardzo zwiększa szanse otwarcia A2 przed Euro 2012, komentuje Adrian Furgalski, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych Tor. Zastrzega jednak, że większą pewność będziemy mieć dopiero za rok. Wtedy wykonawcy poszczególnych odcinków autostrady powinni mieć gotowe projekty i zdobyć wszystkie pozwolenia na budowę.

Obawiam się zaskarżania decyzji administracyjnych do sądu, bo im bliżej Warszawy, rośnie aktywność różnych stowarzyszeń, które są przeciw tej inwestycji, przypomina Adrian Furgalski. Ale jeśli jesienią 2010 r. na budowę wjadą koparki, nie ma się co bać, że nie zdążymy z autostradą na Euro 2012. Musiałyby nam się zdarzyć dwie syberyjskie zimy.

źródło: www.wyborcza.pl
zdjęcie: AG

logo footer