BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Własność intelektualna pod ochroną

Ochrona własności intelektualnej i nieuczciwy marketing firm, które próbują podszywać się pod oficjalnych sponsorów wielkich imprez - tym tematom poświęcono wtorkową konferencję w Warszawie, zorganizowaną w związku z przygotowaniami Polski do finałów piłkarskich mistrzostw Europy 2012.

- Musimy się jeszcze uczyć, ale przyznam, że ochrona praw własności intelektualnej wygląda w Polsce bardzo dobrze. Jesteśmy członkami wszystkich porozumień i organizacji międzynarodowych. Bez zarzutów działają i współpracują z nami Urząd Patentowy, Służba Celna i policja. Od półtora roku funkcjonuje Komitet Ochrony Praw, ciało doradcze ministra sportu. Naprawdę nie mamy się czego wstydzić - ocenił w rozmowie z PAP Tomasz Zahorski, koordynator krajowy ds. własności intelektualnej spółki PL.2012.

Podczas panelu dyskusyjnego zagraniczni goście przekazywali swoje doświadczenia związane z organizacją wielkich imprez, m.in. piłkarskich mistrzostw Europy w 2004 roku w Portugalii, piłkarskich mistrzostw świata w 2006 roku w Niemczech oraz tegorocznych mistrzostw świata w lekkiej atletyce w Berlinie.

Sporo uwagi poświęcono nieuczciwej konkurencji ze strony firm, które nie były sponsorami tych zawodów, a jednak próbowały dostać się różnymi sposobami do świadomości kibiców. W języku specjalistów takie postępowanie nazywane jest "marketingiem pasożytniczym" (ambush marketing).

Dr Thomas Jedlitschka, doradca organizatorów ważnych imprez sportowych w Berlinie, przypomniał, jak podczas lekkoatletycznych mistrzostw świata jedna ze słynnych odzieżowych firm wykorzystała m.in. reklamy na rowerach. Chodziło o to, żeby wjechać nimi w okolice stadionu (nie wpuszczano samochodów). - Nie mogliśmy nic na to poradzić. Rowery mają prawo wjeżdżać praktycznie wszędzie - przyznał.   

Różne firmy próbują się podszywać pod oficjalnych sponsorów. - To jest coś, co wymaga uregulowania. Zorganizowaliśmy wtorkową konferencję, ponieważ omawiane problemy są nieznane szerszej grupie Polaków. Podobnie jak kwestia publicznego oglądania meczów, gdzie również obowiązują odpowiednie zasady i prawa - podkreślił Zahorski.

Ma też nadzieję, że dzięki odpowiednim przygotowaniom i koordynacji wszystkich służb nieuczciwa konkurencja będzie zminimalizowana. "Chodzi o to, abyśmy w czasie Euro 2012 koncentrowali się na piłkarskich emocjach, a nie na niezdrowej rywalizacji firm".
O portugalskich doświadczeniach związanych z ochroną własności intelektualnej opowiedział doradca przy organizacji UEFA EURO 2004TM Diogo Guia.

- Jestem pod wrażeniem tego co zobaczyłem w Polsce w tym roku. Warszawa staje się bardzo nowoczesnym miastem. Widzę też, że jesteście bardzo zaangażowani w przygotowania do mistrzostw, czerpiecie z doświadczeń innych krajów - powiedział ekspert.

Według niego źródłem powodzenia EURO 2004 była świadomość, że interesy indywidualnych osób czy instytucji nie mogą przysłonić interesów całego kraju. - W tej kwestii czuliśmy ogromne wsparcie ze strony UEFA. Oni również chcieli, aby ta impreza okazała się wielkim sukcesem - podkreślił Guia.

- Jeśli nie zatroszczymy się o ochronę własności intelektualnej, sponsorzy nie będą zainteresowani inwestowaniem w takie wydarzenie. Największym wyzwaniem Portugalii podczas organizacji EURO 2004 było zapewnienie świata, że w naszym kraju jest chroniona własność intelektualna. Jak widzimy na przykładzie Niemiec, które organizowały Mistrzostwa Świata w piłce nożnej w 2006 r., oraz Londynu, gdzie odbędą się letnie Igrzyska Olimpijskie w 2012 r., jest to wyzwanie, wobec którego stoją wszystkie kraje, organizujące podobne imprezy - powiedział ekspert.

- W naszych wioskach podczas EURO 2004 było mnóstwo flag, ludzie mieli flagi na domach, samochodach, byli mocno zaangażowani w to co się działo. Najważniejszym zadaniem było dla nas pokazanie światu dobrego wizerunku Portugalii. To był efekt wielu inwestycji, jakie mieliśmy w kraju, ale najważniejszą z nich była ochrona praw własności intelektualnej - dodał Guia.

źródło: PAP/PL.2012
zdjęcie: PL.2012

logo footer