BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Aktualności

Obwodnica Poznania bez trzeciego pasa na Euro 2012

Dopiero w 2015 r. autostradowa obwodnica Poznania ma być poszerzona o trzeci pas ruchu. Jest szansa, że trzypasmowa A2 rozciągać się będzie od Głuchowa do Kleszczewa.

Na bezpłatnym odcinku A2 od Komornik do Krzesin z roku na rok panuje coraz większy ruch. Doszło do tego, że na obwodnicy ustawiono nawet znaki zakazujące wyprzedzania tirom, bo takie manewry potrafiły mocno przyhamować samochody osobowe. Dziś na poznańskim odcinku A2 jeździ średnio po 35 tys. na dobę.

Zgodnie z zapisami umowy koncesyjnej, zarządca trasy Autostrada Wielkopolska SA będzie zobowiązana do poszerzania autostrady między Komornikami a Krzesinami, gdy średnio w ciągu doby trasą będzie przejeżdżać 40 tys. pojazdów.

Nie mamy wyboru musimy poszerzyć ten odcinek do trzeciego pasa, mówił jeszcze rok temu prezes Autostrady Wielkopolskiej SA, która zarządza trasą. Spółka zamierzała zacząć budowę dodatkowego pasa na obu jezdniach już w przyszłym roku.

Teraz jednak wycofuje się z tych planów, bo wskutek kryzysu ruch samochodów ciężarowych zmalał i według AW SA nie ma na razie potrzeby poszerzania A2 od Komornik do Krzesin. Przewidujemy, że w najbliższych latach poziom natężenia ruchu raczej zmaleje niż wzrośnie, mówi Zofia Kwiatkowska, rzeczniczka AW SA. Według zarządcy trasy od chwili likwidacji w połowie 2011 r. winiet dla samochodów ciężarowych i wprowadzeniu nowego elektronicznego systemu poboru opłat, autostradą może jeździć jeszcze mniej tirów.

Podejmowanie tak poważnych inwestycji jak budowa trzeciego pasa musi mieć swoje uzasadnienie w poziomie ruchu, by strona publiczna oraz banki kredytujące projekt wyraziły na nie zgodę, zaznacza Kwiatkowska. Warstwa ścieralna nawierzchni obwodnicy Poznania oddanej do ruchu przez GDDKiA w 2004 r. i tak powinna być odnawiana co 7-10 lat w zależności od stopnia zużycia nawierzchni. Chcemy uniknąć podwójnych utrudnień dla kierowców, dlatego lepiej będzie poszerzyć ten odcinek do trzeciego pasa podczas robót związanych z wymianą warstwy ścieralnej, mówi Kwiatkowska. AW SA planuje więc rozpocząć wspomniane roboty w 2013 r. i zakończyć je w 2015 r.

Kierowcom pozostaje więc uzbroić się w cierpliwość i liczyć, że gdy dojdzie wreszcie do budowy trzeciego pasa to przynajmniej powstanie on na dłuższym odcinku. A taki wariant jest już rozważany. W 2012 r. na A2 pod Poznaniem powstaną bowiem dwa nowe węzły - w Głuchowie w miejscu skrzyżowania z zachodnią obwodnicą Poznania S11 oraz w Kleszczewie, gdzie z autostradą połączy się wschodnia obwodnica S5. Zobaczymy wtedy, jak obie te drogi wpłyną na ruch na autostradzie. Być może trzeba będzie wybudować trzeci pas nie tylko od Komornik do Krzesin, ale od Głuchowa do Kleszczewa, podkreśla Zofia Kwiatkowska.

Generalnie najlepiej byłoby już budować nowe autostrady z trzecim pasem, bo na dwupasmowych jeden pas i tak zajmują ciężarówki, komentuje Piotr Chodorowski, wiceszef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Poznaniu. W przypadku odcinka od Głuchowa do Kleszczewa trzeba założyć, że ruch będzie na nim duży, bo w końcu trzeba doliczyć samochody z S5 i S11. Wydaje mi się więc, że trzeci pas będzie tam konieczny, dodaje.

źródło: Gazeta Wyborcza Poznań
zdjęcie: www.inzynierbudownictwa.pl

logo footer