BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Artykuly

Obiekty sportowe - trybuny, wyposażenie, multimedia

Spośród stałych elementów wyposażenia obiektów sportowych, większość widzów najbardziej zwraca uwagę na dwa z nich: siedziska, z których obserwują zmagania, oraz systemy multimedialne uatrakcyjniające widowiska sportowe.


W ostatnich latach przeżyliśmy w Polsce ogromny boom w infrastrukturze sportowo-rekreacyjnej. Doczekaliśmy się mnóstwa większych i mniejszych obiektów, a komfort obserwowania widowisk sportowych jest dziś nieporównywalnie większy niż jeszcze dekadę temu. Zdewastowane ławki zastąpiły wygodne krzesełka, a siermiężne tablice wyników ustąpiły nowoczesnym systemom multimedialnym.

Oddech kibiców

Trybuny w obiektach sportowych można generalnie podzielić na dwa typy: mobilne/teleskopowe i stałe. Te pierwsze mają zastosowanie najczęściej w halach sportowych. Są uzupełnieniem trybun stałych i wysuwa się je w razie potrzeby, aby umożliwić udział w widowisku większej liczbie osób. Takie rozwiązanie stosowane jest na przykład na galach bokserskich - ring ma dużo mniejszą powierzchnię niż boisko do koszykówki czy siatkówki, dlatego widzowie mogą zasiąść dużo bliżej.

 
 fot. Alumast

Trybuny różnią się - co oczywiste - pojemnością i kątem nachylenia. Mianem największej pojedynczej trybuny na świecie cieszy się blisko 25-tysięczna Südtribüne w Dortmundzie, z której na stojąco dopingują piłkarzy (m.in. Roberta Lewandowskiego, Jakuba Błaszczykowskiego i Łukasza Piszczka) fani miejscowej Borussii.

Najlepszy ogląd widowiska gwarantują trybuny strome. Znaczenie ma też oddalenie od areny sportowej. Na przykład stadiony piłkarskie w Anglii słyną z tego, że piłkarze czuja wręcz na plecach oddech kibiców, ponieważ trybuny umieszczone są tuż za linią końcową boiska. W Polsce problematyka ta była poruszana przy okazji planowania budowy warszawskiego Stadionu Narodowego. Środowisko skupione wokół lekkiej atletyki domagało się, aby był on wyposażony w bieżnię lekkoatletyczną. Światek piłkarski ripostował, że taka konstrukcja - z oddalonymi trybunami - znacząco obniży komfort oglądania meczów piłkarskich. Wygrała druga opcja, a problem braku narodowej areny dla lekkoatletów pozostał (do tej roli szykowany jest Stadion Śląski w Chorzowie).

Różne typy siedzisk

W przypadku większych obiektów sportowych standardem jest, że trybuny wyposażone są w indywidualne siedziska, popularnie zwane krzesełkami. Wybór kolorów i wzorów jest ogromny. Kolorystyka to oczywiście rzecz gustu, czasami jej wybór wynika także z chęci dostosowania się do barw klubu sportowego - użytkownika obiektu.

Dużo bardziej skomplikowaną kwestią jest wybór typu siedziska. Te najprostsze, kubełkowe, bez oparć, są najtańsze, ale nie gwarantują dużego komfortu. Zwykłe, jednoczęściowe z oparciem, przypominają już krzesła i dają minimum wygody. W przypadku obiektów zewnętrznych warto zwrócić uwagę, aby siedziska były wyposażone w otwór gwarantujący odpływ wody deszczowej.

Ten problem nie dotyczy krzesełek z podnoszonym siedziskiem - nie gromadzi się na nim ani woda, ani żadne nieczystości. To nie jedyna zaleta. Krzesełka składane grawitacyjnie są dużo wygodniejsze i gwarantują wentylację, co ma znaczenie w przypadku wyższej temperatury. Poza tym zainstalowanie takiego typu siedziska pozwala na uzyskanie większej przestrzeni pomiędzy rzędami, co ma niebagatelne znaczenie podczas ewakuacji. Kolejnym argumentem przemawiającym za siedziskami grawitacyjnymi jest ich duża wytrzymałość. Górną półkę stanowią krzesełka tapicerowane. Obiciem może być dowolna tkanina, nawet welur lub skóra (miejsca VIP). Nie można zapominać, że Polska cały czas boryka się z problemem stadionowej przemocy. Dlatego siedziska powinny być możliwie solidne i zamontowane na wytrzymałym stelażu. W przeciwnym razie mogą stać się bronią w rękach chuliganów.



fot. Wamatfot. Firma Koza

Multimedia na czasie

Nowoczesne obiekty sportowe trudno sobie dziś wyobrazić bez zaawansowanych systemów multimedialnych. Należy do nich szerokie spektrum rozwiązań: od tablic wyników i zegarów, poprzez bandy, ekrany wielkoformatowe, po systemy dystrybucji informacji rozproszonej digital signage. Ich zadaniem jest uatrakcyjnienie wydarzeń sportowych. Dzięki możliwości komercyjnego wykorzystania, multimedia pozwalają też pozyskać dodatkowe środki operatorowi obiektu sportowego lub organizatorowi konkretnej imprezy. Skromne zegary znane ze starych stadionów czy drewniane bandy reklamowe otaczające pola gry szczęśliwie odeszły do lamusa. Ich miejsce zajmują dziś nowoczesne tablice LED czy telebimy o powierzchni przekraczającej 100 metrów kw., które pozwalają dotrzeć do bardzo szerokiej grupy odbiorców. Można na nich prezentować składy drużyn, sylwetki zawodników, statystyki, powtórki najlepszych akcji czy reakcje kibiców. Wszystko w doskonałej jakości obrazu. Telebimy zamontowane w największych arenach sportowych, dzięki wyciągarkom, mogą być ustawiane na dowolnej wysokości. Podczas jednej z imprez dla dzieci na Stadionie Narodowym opuszczony telebim pełnił funkcję wielkiego telewizora, na którym emitowano... bajki. Wszystkie te elementy są sterowane zdalnie, ze specjalnej reżyserki lub stanowiska sędziowskiego.

Digital signage, czyli rozproszona informacja

Spośród nowych rozwiązań multimedialnych szczególnie warto zwrócić uwagę na wspomniane systemy digital signage. Pod tym terminem kryje się zyskująca na popularności forma komunikacji z kibicami przy pomocy treści (informacje tekstowe, filmy, animacje, obrazy) emitowanych na monitorach LCD, ekranach diodowych lub projektorach. Są one zainstalowane w newralgicznych miejscach obiektów sportowych: punktach obsługi klienta, punktach gastronomicznych, ciągach komunikacyjnych, przy windach, kasach itp., i pełnią rolę ekranów informacyjno-reklamowo-rozrywkowych. Najbardziej rozbudowane instalacje mogą się składać nawet z kilkuset nośników. Na każdym z nich można prezentować te same lub zupełnie inne treści, dopasowując je do poszczególnych grup odbiorców. Zarządzanie emisją odbywa się z jednego miejsca, stanowiska reżyserskiego, w którym znajduje się serwer i inne urządzenia do odtwarzania treści.

System digital signage służy także poprawie bezpieczeństwa. Dzięki centralnemu sterowaniu umożliwia w razie potrzeby emitowanie komunikatów dotyczących bezpieczeństwa, na przykład kierując widzów do najbliższych wyjść ewakuacyjnych. Systemy multimedialne składają się też z wielu elementów, które nie są widoczne na pierwszy rzut oka: instalacji telekomunikacyjnych i informatycznych, systemów zabezpieczeń czy systemów do realizacji przekazu telewizyjnego. Muszą być one dobrze zabezpieczone i odporne na warunki atmosferyczne. Nowoczesne rozwiązania multimedialne znacząco wpływają na atrakcyjność widowiska. Mówiąc żartobliwie, czasami mogą stanowić nawet większy magnes dla kibiców, niż zmagania sportowe.

Norbert Skupiński
fot. Wamat

logo footer