BudownictwoB2B: OknaidrzwiB2B DachyB2B InstalacjeB2B WykańczanieB2B PrzegrodyB2B
 
 
Szukaj według województwa

Wybierz województwo:

 
 
Artykuly

Sprzęt, strój i akcesoria sportowe

Zapotrzebowanie na sprzęt sportowy, zarówno ten wykorzystywany indywidualnie, jak i będący elementem wyposażenia obiektu sportowego, w dużej mierze jest pochodną mody. Jakie więc dyscypliny są obecnie na topie?


Nie ma wątpliwości, że - szczególnie w większych miastach - sportem numer jeden w Polsce jest obecnie... Nie, wcale nie piłka nożna, a jazda na rowerze! Co prawda aż 59% rodaków uznaje futbol za najpopularniejszą dyscyplinę sportu (źródło: "Sponsoring Monitor 2012/2013"), ale to wyłącznie teoria. Polacy pytani przez TNS OBOP o swoją ulubioną formę aktywności fizycznej, na pierwszym miejscu wymieniają właśnie jazdę na rowerze (aż 46% wskazań). Dalej jest pływanie (23%), spacery i nordic walking (19%), bieganie (18%) i siłownia (15%; dodatkowe 12% wskazało gimnastykę i ćwiczenia sprawnościowe). W piłkę nożną gra natomiast 13% Polaków. W innych badaniach aż 15% mieszkańców naszego kraju zadeklarowało uprawianie narciarstwa, ale - jak wiadomo - tego typu aktywność jest okazjonalna.

Popularność w parze z rozwojem

Widać wyraźnie, że popularność czołowych w tych badaniach dyscyplin idzie w parze z rozwojem infrastruktury i trendami, które przychodzą do nas z krajów bardziej rozwiniętych. Moda na rowery jest pochodną tyleż coraz większych korków, co rozbudowy systemów ścieżek rowerowych. Za nią idzie oczywiście coraz większy popyt na rowery, stąd wysyp sklepów z takim asortymentem.

Kolejna dyscyplina, pływanie, nomen omen wypłynęła na fali sukcesów naszych pływaków i dzięki budowie w ostatnich latach mnóstwa basenów. Nie bez znaczenia jest też dominujący obecnie siedzący tryb pracy, który - jak wiadomo - powoduje problemy z kręgosłupem. Pływanie jest zaś najlepszym remedium na te dolegliwości. Z kolei obciążony układ kostny podczas spacerów dobrze jest odciążać za pomocą kijków nordic walking. Są one obecnie podstawowym elementem w ofercie każdego sklepu sportowego.

Bieganie jak magnes

Ostatnie lata w Polsce to prawdziwy wybuch popularności biegania. Amatorzy tego sportu opanowali skwery, parki i chodniki. Największe imprezy biegowe gromadzą po kilka, a nawet kilkanaście tysięcy uczestników, a takich wydarzeń jest prawdziwe zatrzęsienie. Przyciągają jak magnes zarówno uczestników, jak i sponsorów. Na przykład w Warszawie od niedawna rywalizują ze sobą dwa główne biegi maratońskie. Wszystko po to, aby zaspokoić ambicje sponsorów, którzy postanowili wykorzystać modę na bieganie.

Świetny interes zwietrzyli też producenci sprzętu sportowego, przede wszystkim butów do biegania. Każdy większy sklep sportowy oferuje dziś dziesiątki wzorów. Dostępne są też specjalne stroje, odżywki, słuchawki dla biegaczy czy specjalne aplikacje mobilne do mierzenia wyników. Na rynku prasy pojawiło się kilka pism poświęconych tej tematyce, a Internet jest pełen porad dla biegaczy.

Fenomen fitness


fot. Hes

Podobnie wygląda sprawa z fitness. Gdyby przyjrzeć się przytoczonym wyżej danym, okaże się, że z tej formy aktywności korzysta aż blisko 1/3 Polaków. Potwierdza to wysyp klubów fitness czy szeroka oferta sprzętu sportowego przeznaczonego dla amatorów takich ćwiczeń. Wybór jest ogromny, bo w nowoczesnym klubie fitness najwięcej miejsca wcale nie zajmują już zwykłe sztangi czy hantle.

Dziś dużą część klientów klubów fitness stanowią osoby, które połknęły haczyk o nazwie "moda na zdrowie". Chcą lepiej wyglądać, ale niekoniecznie brać udział w zawodach kulturystycznych. Stąd wzięła się popularność grupowych ćwiczeń ogólnorozwojowych czy kondycyjnych. W salach do ćwiczeń najbardziej oblegane są urządzenia kardio: bieżnie, rowerki, trenażery, stepery czy wioślarze. Popularnością cieszą się też platformy wibracyjne, a także różnego rodzaju akcesoria, takie jak taśmy, maty, trampoliny czy piłki.

Tego typu drobny sprzęt (podobnie jak obuwie i odzież do ćwiczeń) cieszy się też dużym wzięciem ze strony klientów indywidualnych. Wielu z nich ćwiczy w domu "pod okiem" specjalistów, którzy masowo wrzucają swoje propozycje treningów do Internetu.

Sprzęt do gier zespołowych


fot. Polsport Bielsko-Biała

A co z "tradycyjnymi" dyscyplinami sportu, z grami zespołowymi? Te wciąż cieszą się sporą popularnością, a rozgrywki piłkarskie, siatkówka, koszykówka czy szczypiorniak cały czas są podstawą zajęć wychowania fizycznego w polskich szkołach. Dlatego każda nowo wybudowana hala sportowa czy boisko wyposażone są w podobny zestaw elementów: bramki piłkarskie lub do piłki ręcznej, słupy i siatki siatkarskie, drabinki i przyrządy gimnastyczne, piłkochwyty, kosze itp. Te ostatnie mogą być montowane na stałe lub mobilne, wysuwane w razie konieczności lub ustawiane w dowolnym miejscu w zależności od bieżących potrzeb. Swobodnej aranżacji przestrzeni służą też kotary przegradzające hale sportowe.

Trendy nie zmieniają się zbyt często, za to niezmienna powinna być troska o jakość wymienionych produktów. Wypadki w związku z niesolidnymi lub niewłaściwie zamontowanymi urządzeniami mogą być bardzo groźne w skutkach. Dlatego warto wybierać sprzęt z odpowiednimi certyfikatami. Normy dotyczące sprzętu sportowego określają szereg wymagań materiałowych, konstrukcyjnych i projektowych, dopuszczalnych obciążeń itp.

W przypadku obiektów, w których będą odbywały się rozgrywki rangi międzynarodowej, trzeba pomyśleć o sprzęcie posiadającym certyfikaty międzynarodowych federacji sportowych. Wybierając dostawcę sprzętu, należy brać pod uwagę obsługę instalacyjną, a także serwis gwarancyjny i pogwarancyjny.

Ekspansja futbolu i unihokeja

Nawet w przypadku gier zespołowych, gdy wydaje się, że niewiele nowego można już wymyślić, pojawiają się pewne nowinki. Nowinki - dodajmy - świetnie znane w innych krajach. Mowa tu przede wszystkim o futbolu amerykańskim, którego ekspansja w Polsce trwa od kilku lat. Narodowy sport Amerykanów ma już nad Wisłą rzeszę fanów. Doczekaliśmy się profesjonalnie organizowanych rozgrywek ligowych, a krajowy finał zgromadził na warszawskim Stadionie Narodowym ponad 20 tys. kibiców. Modę tę dostrzegli producenci sprzętu sportowego, którzy rozszerzyli swoją ofertę o kaski, piłki czy bramki dedykowane amatorom futbolu amerykańskiego.

Drugim ciekawym trendem jest unihokej, sport drużynowy uprawiany w hali. Przypomina hokej na lodzie, ale podłożem jest w tym przypadku zwykła podłoga sportowa w hali, zaś krążek zastępuje lekka, plastikowa piłka. Dyscyplina ta jest bardzo popularna w polskich szkołach. Odpowiedzią jest szeroka oferta dostawców sprzętu, którzy oferują specjalne bramki, kije, piłki i kaski do unihokeja. Jakie kolejne dyscypliny sportowe podbiją serca Polaków i wpłyną na ofertę producentów sprzętu i wyposażenia sportowego? Parkour, triathlon, aqua aerobic...? A może coś zupełnie innego?

Norbert Skupiński
fot. otwierająca: Rekomat Sport

logo footer